Sergiu Malai este un antreprenor din Chișinău care a creat un brand autohton de haine. În anul 2010, în mijlocul unei activități predominant orientate către prelucrare și exportul în lohn, a luat naștere ideea de a crea un brand local care să ofere aceeași calitate a materiei prime și a confecției, însă la prețuri mai accesibile pentru Republica Moldova. Astfel a început istoria Hermina, care a reușit să se impună în industria textilă moldovenească.

Sergiu Malai povestește că, inițial, în 2010, procentul de produse Hermina în portofoliul companiei era minor, doar 2%, însă, odată cu trecerea timpului și cu eforturile constante de creștere și îmbunătățire, acest procent s-a inversat. Astăzi, în 2023, Hermina reprezintă 80% din activitatea companiei Cherang, demonstrând succesul și acceptarea brandului pe piața locală.

„Legătura dintre afacere și denumire este bazată pe asociere. Numele brandului "Hermina" provine de la asocierea cu un animal cu blană moale și pufoasă. Așa ne-am gândit să reflectăm confortul și calitatea produselor noastre. În același timp, denumirea companiei, Cherang, inspirată de la un oraș din Australia, simbolizează aspirațiile internaționale ale brandului și conexiunea cu cele mai bune practici din întreaga lume”, a relatat antreprenorul.

Antreprenorul povestește că pentru a pune pe picioare afacerea a avut nevoie de investiții semnificative, iar când a aflat despre programele Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) nu a ezitat să aplice pentru finanțare.

Hermina a reușit să obțină suport financiar nerambursabil aplicând la câteva programe ODA, inclusiv Programul Creștere a Competitivității și Internaționalizare a întreprinderilor micro, mici și mijlocii, finanțat de Guvern și Banca Mondială.

Implementarea investițiilor din fiecare program a adus rezultate, cum ar fi dezvoltarea unui sistem de gestionare a stocurilor, achiziționarea de utilaje moderne și crearea de noi produse cu care au ieșit pe piață, cum ar fi puloverele și malete de bărbați, pe lângă linia de producere a rochiilor, fustelor și bluzelor tricotate pentru dame.

„Rezultatele obținute din finanțarea prin Programul ODA au fost remarcabile. Exportul în România a devenit o realitate, iar vânzările au înregistrat o creștere semnificativă. Am avut o creștere de aproximativ 72% în 2022 față de 2021 și de 55% în 2023 față de 2022. Mai mult decât atât, numărul angajaților a crescut de la 4 în ianuarie 2021 la 12 în ianuarie 2024”, a relatat Sergiu Malai.

Antreprenorul spune că procedura de accesare a granturilor a fost ușoară și că nu a întâmpinat dificultăți. Mai mult, antreprenorul povestește că nu a avut nevoie de ajutor pentru pregătirea dosarului datorită faptului că este digitalizată aplicarea.

Perspectivele de viitor pentru Hermina sunt îndrăznețe și pline de promisiuni. Compania își propune să își extindă rețeaua de distribuție în Republica Moldova și în afara ei, să continue să creeze și să îmbunătățească produsele existente, și să investească în imagine și marketing pentru a-și consolida poziția pe piață.

Deși spune că nu este ușor în Moldova să pui pe picioare o afacere prosperă, Sergiu Malai este convins că acest lucru este posibil și că există multe posibilități. Programele de dezvoltare existente, în opinia sa, oferă un suport important pentru afaceri.

„Susținerea Băncii Mondiale și ODA a fost, și sperăm că va fi, foarte importantă și utilă pentru noi. Republica Moldova este un mediu prielnic pentru dezvoltarea afacerilor, atât cu puncte forte, cât și cu slăbiciuni, așa cum se întâmplă în orice mediu de afaceri”, a adăugat omul de afaceri.