Programul
de Educație Antreprenorială

Programul de Educație Antreprenorială are drept obiectiv dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competențelor și culturii antreprenoriale, care ar putea conduce crearea locurilor de muncă, majorarea numărului de companii nou-create și reducerea ratei falimentului acestora, precum și creșterea competitivității și rezilienței IMM din Republica Moldova.

Cursurile de instruiri antreprenoriale sunt susținute de experți/prestatori de servicii contractați de ODA.

  • .10.25 30
    .10.25 31
    Cadrul legal

    Înregistrare deschisă

  • .11.25 04
    .11.25 07
    Ecologizare IMM

    Înregistrare deschisă

  • .11.25 04
    .11.25 05
    Operațiuni de export import

    Înregistrare deschisă

  • .11.25 05
    .11.25 06
    E-Comerț

    Înregistrare deschisă

  • .11.25 11
    .11.25 12
    Managementul proceselor de afaceri

    Înregistrare deschisă

  • .11.25 18
    .11.25 19
    Cadrul legal

    Înregistrare deschisă

  • .12.25 09
    .12.25 12
    Ecologizare IMM

    Înregistrare deschisă

Cadrul legal

Instruiri

Joi, 30 Octombrie 2025 - Vineri, 31 Octombrie 2025

Durata instruirii: 16 ore academice

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Ești persoana fizică sau juridică care practică activitatea de întreprinzător;
  • Ești antreprenori care vrea să cunoască cum să evită insolvabilitatea și falimentul;
  • Vrei să cunoști prevederile legale ce reglementează activitatea de întreprinzător.

Ce vei învăța în acest curs?

  1. Drepturile și obligațiile antreprenorului în raport cu instituțiile de control de stat
    • Controlul de stat: noțiune, tipurile de control;
    • Tipurile de control, mod de inițiere, mod de efectuare;
    • Actele emise în urma controlului;
    • Deciziile emise în urma controlului, contestare, executare;
    • Modul de efectuare a controalelor fiscale;
    • Modul de executare a creanțelor fiscale; 
    • Drepturile și obligațiile organelor de administrare fiscală;
    • Modul de aplicare a executării silite a obligațiilor fiscale

 

  1. Protecția concurenței și a consumatorului
    • Practicile anticoncurențiale: acordurile anticoncurențiale, abuzul de poziție dominantă, acțiunile anticoncurențiale ale autorităților publice.
    • Acțiunile de concurență neloială.
    • Concentrările economice. Notificarea concentrării economice.
    • Aspectele procedurale și sancțiuni.
    • Protecția consumatorilor: Cerințe, evaluarea conformității și soluționarea reclamațiilor.

 

  1. Restructurarea activității pentru întreprinderile aflate în dificultate
    • Procedura de restructurare: noțiune, aplicarea restructurării, etapele premergătoare restructurării;
    • Metode de restructurare și reorganizarea a întreprinderii;
    • Diagnosticul și evaluarea întreprinderii;
    • Elaborarea planului de restructurare;
    • Restructurare a activelor și datoriilor întreprinderii;
    • Restructurarea accelerată: inițierea negocierilor cu creditorii, depunerea cererii etapele de depășire. 

 

  1. Insolvabilitatea,  medierea și arbitrajul în afaceri
    • Procedura de insolvabilitate;
    • Aspecte teoretice și practice;
    • Procedura de mediere; 
    • Medierea – modalitatea de soluționare a litigiilor comerciale;
    • Efectele încheierii tranzacțiilor de mediere; 
    • Arbitrajul – modalitatea alternativă de soluționare a litigiilor;
    • Aspecte generale privind arbitrajul; 
    • Convenția arbitrală și avantajele arbitrajului.

 

La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să identifici tipurile de control de stat, modalitatea lor de efectuare;
  • Să determini procedurile de restructurare, insolvabilitate și modalitățile de soluționare a litigiilor pe calea medierii sau arbitrajului în afaceri;
  • Să elaborezi plan de restructurare al întreprinderii;
  • Să identifici drepturile și obligațiile antreprenorului în raport cu instituțiile de control de stat.

Nota bene!

Reguli de participare:

1.    Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2.    Participare cu prezență fizică;
3.    Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4.    Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

Image

Technovator este o organizație non-profit dedicată creării unui mediu propice inovației și antreprenoriatului. Catalizează progresul tehnologic și generează oportunități pentru viitorii profesioniști IT și startup-uri. Principalul său scop este de a valorifica și a răspândi puterea transformatoare a tehnologiei, arătând cum aceasta poate rezolva probleme și crea noi oportunități. Organizația lucrează activ pentru a întări conexiunile în cadrul comunităților, aducând împreună oameni cu idei, antreprenori, specialiști și toți cei pasionați de inovație.

Image

Andrei Jizdan

Andrei Jizdan este un profesionist specializat în servicii de contabilitate, finanțe, fiscalitate, consultanță juridică și de afaceri. Munca sa se concentrează pe asistarea companiilor locale și internaționale care operează în Moldova, cu un accent deosebit pe industria IT. Deține un doctorat în științe economice și este implicat activ în educarea mediului de afaceri din Republica Moldova pe teme de politici fiscale și juridice, prin activități de cercetare, didactice, consultanță și elaborare legislativă. Are o contribuție semnificativă și în sectorul public și asociativ. Din 2023, participă la Consiliul Economic pe lângă Prim-ministrul Republicii Moldova, contribuind la elaborarea propunerilor legislative în domeniul contabilității și fiscalității. De asemenea, din 2023, este implicat în Moldova IT Park, unde a elaborat Ghidul rezidentului MITP și Ghidul activităților eligibile.

Ecologizare IMM

Instruiri

Marți, 04 Noiembrie 2025 - Vineri, 07 Noiembrie 2025

Durata instruirii: 24 ore academice / 12 ore mentorat

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Intenționezi să aplici la programul de suport ODA “Ecologizarea IMM-lor”
  • Deții funcția de manager în cadrul Întreprinderilor Mici și Mijlocii;
  • Intenționezi să reînnoiești utilajul din întreprindere pentru eficiența energetică;
  • Intenționezi să îmbunătățești sistemul de management de mediu din cadrul întreprinderii;
  • Intenționezi să identifici soluții de elaborare a politicilor de ecologizare a propriei afaceri.

 Ce vei învăța la acest modul?

  1. Corespunderea întreprinderii cu cadrul legal și cerințele pieței:
    • Conformitatea cu legea sau cu cerințele pieței.
  1. Eficiența ecologică a afacerii: 

2.1 Îmbunătățirea sistemului de management de mediu (SMM):

      • Auditul sistemului de management de mediu;

      • Dezvoltarea politicii de mediu a societății;

      • Dezvoltarea unor metode de evaluare a eficienței sistemului de management de mediu existent în cadrul companiei;

      • Recomandări privind modul de creștere a eficienței SMM (Sistem de Management de Mediu);

      • Consultări cu specialiștii responsabili cu privire la punerea în aplicare a recomandărilor formulate (sau sprijin pentru companie în timpul punerii în aplicare);

      • Instruirea și formarea angajaților cu privire la modul de reducere a sarcinii asupra mediului în activitățile de producție.

2.2 Deșeurile, Economia Circulară și reciclarea în afacerile ecologice

      • Auditul deșeurilor de afaceri;
      • Elaborarea de măsuri de reducere a deșeurilor;
      • Elaborarea de recomandări pentru gestionarea deșeurilor periculoase, reciclarea;
      • Analiza economică a măsurilor de reducere a deșeurilor

2.3 Managementul apelor uzate și eficientizarea utilizării resurselor de apă

  1. Inovațiile și ecologizarea afacerii 

3.1 Întreprinderea  verde

      • Auditul întreprinderii  pentru conformitatea cu standardele , ISO 14001,  "EMAS”, “EU Ecolabel”;
      • Elaborarea de propuneri pentru un program de măsuri pentru a aduce întreprinderea mai aproape de standarde;
      • Analiza cost-beneficiu a măsurilor propuse;

3.2 Analiza fluxului de materiale pe întreg lanț valoric

      • Ce este o analiză a fluxului de materiale pe întreg lanț valoric?
      • Cum se efectuează o analiză a fluxului de materiale?

3.3 Achiziții responsabile

      • Analiza lanțului de aprovizionare al întreprinderii din perspectiva mediului;
      • Stabilirea unei noi abordări a procesului de achiziții publice;
      • Elaborarea unui chestionar pentru furnizori;
      • Elaborarea unui sistem de indicatori de performanță; 
      • Pregătirea algoritmului de implementare.

3.4 Eco - Inovație, creativitate și generare de opțiuni 

      • Creativitatea și procesele de gândire;
      • Metode și tehnici de Eco - inovație, creativitate; 
      • Evaluare tehnică, de mediu și economică.

3.5 Indicatori de control și de mediu 

      • Ce înseamnă ”controlul de mediu”;
      • Sistemul informațional de mediu și utilizarea lor;
      • Organizarea controlului de mediu.
  1. Elaborarea strategiilor de ecologizare

4.1 Strategia de durabilitate

      • Identificarea obiectivelor de dezvoltare durabile (ODD) în care compania are cel mai mare impact negativ și a celor în care compania poate avea un impact pozitiv;
      • Auditul domeniilor de activitate ale companiei care au o importanță cheie pentru ODD-urile selectate;
      • Elaborarea și analiza soluțiilor pentru formarea unei strategii de dezvoltare durabilă;
      • Stabilirea obiectivelor și țintelor pentru fiecare domeniu;
      • Sintetizarea materialului adunat într-o strategie finală de dezvoltare durabilă

4.2 Raportarea ESG  (ESG – bunurile și serviciile de mediu)

      • Auditul domeniilor de activitate ale companiei care sunt esențiale pentru ODD-urile selectate;
      • Dezvoltarea unui sistem de evaluare a eficacității implementării strategiei, analiza;
      • Recomandări pentru planificarea acțiunilor viitoare;
      • Raportarea în conformitate cu standardul ales.
  1. Atelier practic: Prezentarea programului de Ecologizare a IMM și a formularului de aplicare la program 

 

La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să aplici la programul de Ecologizare a ÎMM-lor;
  • Să îmbunătățești sistemul de management de mediu din cadrul întreprinderii;
  • Să elaborezi și să dezvolți o strategie de dezvoltare ecologică a companiei;
  • Să identifici soluții de elaborare a politicilor de ecologizare a propriei afaceri;
  • Să identifici care sunt metode și tehnici de Eco - inovație .

Nota bene!

Reguli de participare:

1. Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2. În cadrul sesiunilor online, conectarea camerei video este obligatorie. Lipsa conexiunii video va fi tratată drept absență.
3. Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4. Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

Image

A.O. Centrul de instruire și consultanță "E-CIRCULAR" joacă un rol important în promovarea economiei circulare la nivel național, oferind o gamă largă de cursuri de formare profesională și consultanță pentru gestionarea eficientă a deșeurilor și susținerea practicilor de mediu sustenabile în toate sectoarele economiei naționale. Prin programe acreditate de Ministerul Mediului și Ministerul Educației și Cercetării, centrul își propune să furnizeze competențe verzi participanților și să asigure un nivel înalt de conformare și sustenabilitate în sectorul de mediu.

Image

Igor Șeremet

Doctor în drept, conferențiar universitar și formator specializat în dreptul mediului pentru programele de formare continua acreditate “Inspector conformare ecologică” și “Responsabil pentru gestionarea deșeurilor”.

Tema 1

Tema 1. Corespunderea întreprinderii cu cadrul legal și cerințele pieței.

Image

Aurelia Bahnaru

Doctor în științe economice, Președinte a Centrului de formare și consultanță „E-Circular”, formator calificat pentru programele de formare continua acreditate “Inspector conformare ecologică”, “Responsabil pentru gestionarea deșeurilor” și “Economie Circulară”. Autor studii și cercetări în domeniu, strategii locale/instituționale de gestionare a deșeurilor, manager proiecte naționale/internaționale.

Tema 2. Eficienția Ecologică a afacerii

2.1.Îmbunătățirea sistemului de management de mediu (SMM)

Tema 3. Inovațiile și ecologizarea afacerii

3.2. Analiza fluxului de materiale pe întreg lanțul valoric

3.1. Întreprinderea verde

Image

Bolocan Svetlana

Expert și formator cu peste 30 de ani de experiență în domeniul protecției mediului, politicilor de gestionare a deșeurilor și substanțelor chimice, precum și în armonizarea legislației naționale cu directivele europene. Formator calificat pentru programele de formare continua acreditate “Inspector conformare ecologică” și “Responsabil pentru gestionarea deșeurilor”.

Tema 2. Eficienția Ecologică a afacerii

2.2. Deșeurile, Economia Circulară și reciclarea în afacerile ecologice

Tema 3. Inovațiile și ecologizarea afacerii

3.5.Indicatori de control și de mediu

Image

Dorina Veleșcu

Expert mediu în cadrul A.O. Centrul de instruire și consultanță E-Circular, formator în domeniul de management deșeuri. Inginer specializare protecția mediului.

3.3. Eco - Inovație, creativitate și generare de opțiuni

3.4. Achiziții responsabile

Image

Roman Bahnaru

Trainer și consultant în sustenabilitate și economie circulară, cu o bogată experiență în analiza datelor de mediu și sprijinirea organizațiilor în tranziția către modele de afaceri circulare. Deține certificare profesională în raportarea de durabilitate conform standardelor GRI (2024).

2.3.Managementul apelor uzate și eficientizarea utilizării resurselor de apă

Tema 4. Elaborarea strategiilor de ecologizare

 

Operațiuni de export import

Instruiri

Marți, 04 Noiembrie 2025 - Miercuri, 05 Noiembrie 2025

Durata instruirii: 16 ore academice

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Ești administratorul/managerul unei companii care dorește să se extindă pe o nouă piață;
  • Ești manager sau specialist în departamentul de export într-o companie;
  • Te interesează cum se efectuează operațiunile de import sau export ale bunurilor;
  • Dorești să elaborezi o strategie de export și accesare de noi piețe pentru compania ta;
  • Ești în căutarea noilor parteneri de dezvoltare și a piețelor noi de desfacere.

 

Ce vei învăța în acest curs?

  1. Decizia de export
    • Metode de evaluare a canalelor și oportunităților de pe piața internă privind comercializarea produsului pe piața locală;
  2. Strategia de export și pașii necesari de realizare:
    • Metode de evaluare a canalelor și oportunităților de pe piața externă privind comercializarea produsului pe piața externă;
    • Etapele strategiei de export;
    • Definirea produsului și a piețelor:
      • Stabilirea caracteristicilor produsului solicitat pe piața externă (produs existent-produs solicitat pe piața externă);
      • Limitări și oportunități oferite de regimurile comerciale sub aspectul gradului de deschidere a pieței;
      • Identificarea produselor exportabile folosind bazele de date internaționale;
      • Planul de export.
  1. Accesarea piețelor externe
    • Calitatea și standardele internaționale – oportunități și riscuri;
    • Condițiile de calitate solicitate pe piețele internaționale;
    • Sisteme de certificare la nivel internațional. Tranziția de la certificarea pe piața internă la cea pentru piețele externe;
    • Marca comercială – importanța ei și cum o promovăm pe piețele internaționale;
    • Proprietatea intelectuală și cum o protejăm pe piețele externe;
    • Pașii pentru exportul producției agroalimentare din Republica Moldova;
    • Pașii pentru exportul producției industriale din Republica Moldova.
  1. Proceduri vamale:
    • Cadrul legal de reglementare a activității vamale;
    • Activitatea economică externă și proceduri vamale;
    • Proceduri pre-vamale de export în UE;
    • Operațiuni vamale de export în UE ;
    • Procedurile post vamale după exportul în UE ;
    • Procedurile vamale și declarația electronică;
    • Declarația vamală;
    • E-customs, modernizarea procedurilor vamale.

 La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să cunoști procedurile vamale;
  • Să identifici piețele externe;
  • Să cunoști cerințele pentru accesarea piețelor externe;
  • Vei cunoaște importanța mărcii și comerciale și cum să o protejezi pe piețele externe;
  • Să dezvolți o strategie export și pașii necesari de realizare.;

Nota bene!

Reguli de participare:

1.    Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2.    Participare cu prezență fizică;
3.    Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4.    Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

Image

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI RM) este principala instituție care susține dezvoltarea mediului de afaceri, facilitând dialogul dintre antreprenori și autorități. CCI RM promovează comerțul, atrage investiții și oferă servicii esențiale pentru extinderea piețelor și creșterea competitivității companiilor moldovenești. Prin evenimente, expoziții și parteneriate internaționale, CCI RM contribuie activ la integrarea economică a Republicii Moldova.

Image

Natalia Calenic

Formator specializat și certificat în domeniul vamal internațional, cu experiență extinsă în activități de import-export, aplicarea condițiilor de livrare INCOTERMS 2020, analiza pieței și promovarea exporturilor, proceduri simplificate de vămuire, Experiență de peste 25 de ani în domeniul facilitării comerțului internațional.

Descrierea temelor

Tema 1. Decizia de export

Tema 2. Strategia de export și pașii necesari de realizare

Tema 3. Accesarea piețelor externe

Tema 4. Proceduri vamale

Image

Svetlana Remizenco

Formator și Lead auditor în sisteme de management integrat, cu o bogată experiență în audit și consultanță pentru susținerea organizațiilor în implementarea și menținerea standardelor internaționale precum: ISO 9001, ISO 22000, FSSC 22000, ISO 14001, ISO 45001.

Descrierea temelor

Tema 3. Accesarea piețelor externe

E-Comerț

Instruiri

Miercuri, 05 Noiembrie 2025 - Joi, 06 Noiembrie 2025

Durata instruirii: 16 ore academice

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Vrei să-ți dezvolți abilitățile practice pentru a înțelege cum funcționează un magazin on-line;
  • Dorești să dezvolți un magazin on-line;
  • Ești antreprenor care dorește să realizeze vânzări în spațiul on-line;
  • Ești manager vânzări, agent pe vânzări, doritor de a studia și de a dezvolta tehnici de promovare și vânzare a serviciilor și produselor în mediul on-line.

Ce vei învăța la acest modul?

  1. Esența, caracteristicile și tendințe în e-comerț;
  2. Canale de vânzări on-line: webshop, marketplace, social media;
  3. Cadrul legal pentru e-comerț;
  4. Tipuri de afaceri e-comerț;
  5. Cum funcționează o afacere e-comerț;
  6. Organizarea proceselor operaționale (pregătirea ofertei, marketing, logistică, plăți, relațiile cu clienții, securitatea informațională);
  7. Trend-uri în e-comerț;
  8. Măsurarea rezultatelor e-comerț: rentabilitate și KPI. 

La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să identifici platformele și canalele pentru sporirea vânzărilor on-line;
  • Să înțelegi aspectele legale privind activitatea de e-comerț, precum și să înțelegi cum funcționează și care sunt procesele operaționale ale unei afaceri de e-comerț;
  • Să înțelegi cum funcționează o afacere on-line;
  • Să identifici care sunt trend-urile în e-comerț.

Nota bene!

Reguli de participare:

1.    Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2.    Participare cu prezență fizică;
3.    Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4.    Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

Image

Purple Media este una dintre cele mai mari agenții digitale din Republica Moldova, cu o experiență de peste 15 ani în strategie digitală, marketing de performanță și transformare organizațională. Am gestionat bugete de publicitate de peste 300.000 €/lună și am livrat peste 500 de proiecte pentru clienți locali și internaționali (UE, SUA, România).
Compania este partener de încredere pentru organizații precum EBRD, USAID, UE și UNDP și a susținut numeroase programe de formare antreprenorială în Republica Moldova.

Image

Igor Strechi

  • Antreprenor și strategist digital cu peste 15 ani de experiență.

  • Fondator și CEO Purple Media, coordonator a 30+ specialiști și peste 500 de proiecte livrate.

  • Mentor și trainer pentru antreprenori în cadrul ODA, Innovate Moldova, GPeC, Dreamups, Technovator.

  • Speaker la forumuri majore precum Moldova Business Forum (2.800 participanți, 90 parteneri).

Specializări: strategie digitală, comerț electronic, marketing de performanță, leadership reflexiv.

Managementul proceselor de afaceri

Instruiri

Marți, 11 Noiembrie 2025 - Miercuri, 12 Noiembrie 2025

Durata instruirii: 16 ore academice

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Ești antreprenor/administrator, care dorește să-și organizeze activitățile în cadrul întreprinderii pe care o conduci;
  • Activezi în cadrul întreprinderii în calitate de manager de operațiuni;
  • Dorești ca întreprinderea ta să devină eficientă și productivă;
  • Vrei să optimizezi procesele de afaceri.

Ce vei învăța la acest modul?

  1. Definirea și înțelegerea proceselor de afaceri;

  2. Cartografierea proceselor de afaceri. Structura și arhitectura proceselor;

  3. Strategii de gestionare a proceselor de business;

  4. Analiza și măsurarea performanței proceselor;

  5. Optimizarea proceselor;

  6. Digitalizarea proceselor de business: Soluții de productivitate (CRM, ERP), calendare inteligente de business, telefonie IP, etc.

La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să identifici procesele critice și problemele specifice lor;
  • Să formulezi propuneri de îmbunătățire și să le implementezi;
  • Să aplici un set de instrumente și metode de măsurare a proceselor existente;
  • Să determini performanța actuală ca punct de start pentru procesul de îmbunătățire;
  • Să identifici cauza problemelor, utilizând un set de instrumente și metode de identificare;
  • Să efectuezi controlul proceselor din cadrul întreprinderii.

Nota bene!

Reguli de participare:

1.    Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2.    Participare cu prezență fizică;
3.    Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4.    Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

 

Image

Oktrainings SRL este o companie de training și consultanță fondată în 2017, specializată în dezvoltarea abilităților de vânzări, marketing, management și gândire strategică. A livrat cu succes peste 500 de instruiri pentru antreprenori și echipe manageriale, inclusiv în parteneriat cu ODA. Misiunea companiei este de a transforma afacerile în sisteme funcționale și scalabile — unde totul merge „ca un ceas”.

Image

Olga Kolesnikova

Trainer, mentor și consultant acreditat din 2014, fondatoarea Oktrainings SRL

1. Are o experiență de peste 28 de ani în marketing, vânzări și dezvoltare de echipe, dintre care 15 ani ca trainer pentru companii din diverse domenii.

2. Din 2017 este prestator de servicii de instruire, consultanța și mentorat pentru ODA (ex.Odimm), livrând programe personalizate în vânzări inteligente, marketing și gîndire antreprenorială.

3. A instruit peste 14 000 de persoane, creând sisteme clare de vânzări, procese interne și strategii, ajutând companiile să crească vânzările cu 25–38%.

Cadrul legal

Instruiri

Marți, 18 Noiembrie 2025 - Miercuri, 19 Noiembrie 2025

Durata instruirii: 16 ore academice

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Ești persoana fizică sau juridică care practică activitatea de întreprinzător;
  • Ești antreprenori care vrea să cunoască cum să evită insolvabilitatea și falimentul;
  • Vrei să cunoști prevederile legale ce reglementează activitatea de întreprinzător.

Ce vei învăța în acest curs?

  1. Drepturile și obligațiile antreprenorului în raport cu instituțiile de control de stat
    • Controlul de stat: noțiune, tipurile de control;
    • Tipurile de control, mod de inițiere, mod de efectuare;
    • Actele emise în urma controlului;
    • Deciziile emise în urma controlului, contestare, executare;
    • Modul de efectuare a controalelor fiscale;
    • Modul de executare a creanțelor fiscale; 
    • Drepturile și obligațiile organelor de administrare fiscală;
    • Modul de aplicare a executării silite a obligațiilor fiscale

 

  1. Protecția concurenței și a consumatorului
    • Practicile anticoncurențiale: acordurile anticoncurențiale, abuzul de poziție dominantă, acțiunile anticoncurențiale ale autorităților publice.
    • Acțiunile de concurență neloială.
    • Concentrările economice. Notificarea concentrării economice.
    • Aspectele procedurale și sancțiuni.
    • Protecția consumatorilor: Cerințe, evaluarea conformității și soluționarea reclamațiilor.

 

  1. Restructurarea activității pentru întreprinderile aflate în dificultate
    • Procedura de restructurare: noțiune, aplicarea restructurării, etapele premergătoare restructurării;
    • Metode de restructurare și reorganizarea a întreprinderii;
    • Diagnosticul și evaluarea întreprinderii;
    • Elaborarea planului de restructurare;
    • Restructurare a activelor și datoriilor întreprinderii;
    • Restructurarea accelerată: inițierea negocierilor cu creditorii, depunerea cererii etapele de depășire. 

 

  1. Insolvabilitatea,  medierea și arbitrajul în afaceri
    • Procedura de insolvabilitate;
    • Aspecte teoretice și practice;
    • Procedura de mediere; 
    • Medierea – modalitatea de soluționare a litigiilor comerciale;
    • Efectele încheierii tranzacțiilor de mediere; 
    • Arbitrajul – modalitatea alternativă de soluționare a litigiilor;
    • Aspecte generale privind arbitrajul; 
    • Convenția arbitrală și avantajele arbitrajului.

 

La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să identifici tipurile de control de stat, modalitatea lor de efectuare;
  • Să determini procedurile de restructurare, insolvabilitate și modalitățile de soluționare a litigiilor pe calea medierii sau arbitrajului în afaceri;
  • Să elaborezi plan de restructurare al întreprinderii;
  • Să identifici drepturile și obligațiile antreprenorului în raport cu instituțiile de control de stat.

Nota bene!

Reguli de participare:

1.    Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2.    Participare cu prezență fizică;
3.    Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4.    Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

Image

Technovator este o organizație non-profit dedicată creării unui mediu propice inovației și antreprenoriatului. Catalizează progresul tehnologic și generează oportunități pentru viitorii profesioniști IT și startup-uri. Principalul său scop este de a valorifica și a răspândi puterea transformatoare a tehnologiei, arătând cum aceasta poate rezolva probleme și crea noi oportunități. Organizația lucrează activ pentru a întări conexiunile în cadrul comunităților, aducând împreună oameni cu idei, antreprenori, specialiști și toți cei pasionați de inovație.

Image

Andrei Jizdan

Andrei Jizdan este un profesionist specializat în servicii de contabilitate, finanțe, fiscalitate, consultanță juridică și de afaceri. Munca sa se concentrează pe asistarea companiilor locale și internaționale care operează în Moldova, cu un accent deosebit pe industria IT. Deține un doctorat în științe economice și este implicat activ în educarea mediului de afaceri din Republica Moldova pe teme de politici fiscale și juridice, prin activități de cercetare, didactice, consultanță și elaborare legislativă. Are o contribuție semnificativă și în sectorul public și asociativ. Din 2023, participă la Consiliul Economic pe lângă Prim-ministrul Republicii Moldova, contribuind la elaborarea propunerilor legislative în domeniul contabilității și fiscalității. De asemenea, din 2023, este implicat în Moldova IT Park, unde a elaborat Ghidul rezidentului MITP și Ghidul activităților eligibile.

Ecologizare IMM

Instruiri

Marți, 09 Decembrie 2025 - Vineri, 12 Decembrie 2025

Durata instruirii: 24 ore academice / 12 ore mentorat

Acest curs este pentru tine dacă:

  • Intenționezi să aplici la programul de suport ODA “Ecologizarea IMM-lor”
  • Deții funcția de manager în cadrul Întreprinderilor Mici și Mijlocii;
  • Intenționezi să reînnoiești utilajul din întreprindere pentru eficiența energetică;
  • Intenționezi să îmbunătățești sistemul de management de mediu din cadrul întreprinderii;
  • Intenționezi să identifici soluții de elaborare a politicilor de ecologizare a propriei afaceri.

 Ce vei învăța la acest modul?

  1. Corespunderea întreprinderii cu cadrul legal și cerințele pieței:
    • Conformitatea cu legea sau cu cerințele pieței.
  1. Eficiența ecologică a afacerii: 

2.1 Îmbunătățirea sistemului de management de mediu (SMM):

      • Auditul sistemului de management de mediu;

      • Dezvoltarea politicii de mediu a societății;

      • Dezvoltarea unor metode de evaluare a eficienței sistemului de management de mediu existent în cadrul companiei;

      • Recomandări privind modul de creștere a eficienței SMM (Sistem de Management de Mediu);

      • Consultări cu specialiștii responsabili cu privire la punerea în aplicare a recomandărilor formulate (sau sprijin pentru companie în timpul punerii în aplicare);

      • Instruirea și formarea angajaților cu privire la modul de reducere a sarcinii asupra mediului în activitățile de producție.

2.2 Deșeurile, Economia Circulară și reciclarea în afacerile ecologice

      • Auditul deșeurilor de afaceri;
      • Elaborarea de măsuri de reducere a deșeurilor;
      • Elaborarea de recomandări pentru gestionarea deșeurilor periculoase, reciclarea;
      • Analiza economică a măsurilor de reducere a deșeurilor

2.3 Managementul apelor uzate și eficientizarea utilizării resurselor de apă

  1. Inovațiile și ecologizarea afacerii 

3.1 Întreprinderea  verde

      • Auditul întreprinderii  pentru conformitatea cu standardele , ISO 14001,  "EMAS”, “EU Ecolabel”;
      • Elaborarea de propuneri pentru un program de măsuri pentru a aduce întreprinderea mai aproape de standarde;
      • Analiza cost-beneficiu a măsurilor propuse;

3.2 Analiza fluxului de materiale pe întreg lanț valoric

      • Ce este o analiză a fluxului de materiale pe întreg lanț valoric?
      • Cum se efectuează o analiză a fluxului de materiale?

3.3 Achiziții responsabile

      • Analiza lanțului de aprovizionare al întreprinderii din perspectiva mediului;
      • Stabilirea unei noi abordări a procesului de achiziții publice;
      • Elaborarea unui chestionar pentru furnizori;
      • Elaborarea unui sistem de indicatori de performanță; 
      • Pregătirea algoritmului de implementare.

3.4 Eco - Inovație, creativitate și generare de opțiuni 

      • Creativitatea și procesele de gândire;
      • Metode și tehnici de Eco - inovație, creativitate; 
      • Evaluare tehnică, de mediu și economică.

3.5 Indicatori de control și de mediu 

      • Ce înseamnă ”controlul de mediu”;
      • Sistemul informațional de mediu și utilizarea lor;
      • Organizarea controlului de mediu.
  1. Elaborarea strategiilor de ecologizare

4.1 Strategia de durabilitate

      • Identificarea obiectivelor de dezvoltare durabile (ODD) în care compania are cel mai mare impact negativ și a celor în care compania poate avea un impact pozitiv;
      • Auditul domeniilor de activitate ale companiei care au o importanță cheie pentru ODD-urile selectate;
      • Elaborarea și analiza soluțiilor pentru formarea unei strategii de dezvoltare durabilă;
      • Stabilirea obiectivelor și țintelor pentru fiecare domeniu;
      • Sintetizarea materialului adunat într-o strategie finală de dezvoltare durabilă

4.2 Raportarea ESG  (ESG – bunurile și serviciile de mediu)

      • Auditul domeniilor de activitate ale companiei care sunt esențiale pentru ODD-urile selectate;
      • Dezvoltarea unui sistem de evaluare a eficacității implementării strategiei, analiza;
      • Recomandări pentru planificarea acțiunilor viitoare;
      • Raportarea în conformitate cu standardul ales.
  1. Atelier practic: Prezentarea programului de Ecologizare a IMM și a formularului de aplicare la program 

 

La finalul modulului vei fi capabil:

  • Să aplici la programul de Ecologizare a ÎMM-lor;
  • Să îmbunătățești sistemul de management de mediu din cadrul întreprinderii;
  • Să elaborezi și să dezvolți o strategie de dezvoltare ecologică a companiei;
  • Să identifici soluții de elaborare a politicilor de ecologizare a propriei afaceri;
  • Să identifici care sunt metode și tehnici de Eco - inovație .

Nota bene!

Reguli de participare:

1. Prezența la ore - nu mai puțin de 60%;
2. În cadrul sesiunilor online, conectarea camerei video este obligatorie. Lipsa conexiunii video va fi tratată drept absență.
3. Respectarea regulilor de organizare a trainingului;
4. Implicarea practică la curs.

Aplică acum!

Image

A.O. Centrul de instruire și consultanță "E-CIRCULAR" joacă un rol important în promovarea economiei circulare la nivel național, oferind o gamă largă de cursuri de formare profesională și consultanță pentru gestionarea eficientă a deșeurilor și susținerea practicilor de mediu sustenabile în toate sectoarele economiei naționale. Prin programe acreditate de Ministerul Mediului și Ministerul Educației și Cercetării, centrul își propune să furnizeze competențe verzi participanților și să asigure un nivel înalt de conformare și sustenabilitate în sectorul de mediu.

Image

Igor Șeremet

Doctor în drept, conferențiar universitar și formator specializat în dreptul mediului pentru programele de formare continua acreditate “Inspector conformare ecologică” și “Responsabil pentru gestionarea deșeurilor”.

Tema 1

Tema 1. Corespunderea întreprinderii cu cadrul legal și cerințele pieței.

Image

Aurelia Bahnaru

Doctor în științe economice, Președinte a Centrului de formare și consultanță „E-Circular”, formator calificat pentru programele de formare continua acreditate “Inspector conformare ecologică”, “Responsabil pentru gestionarea deșeurilor” și “Economie Circulară”. Autor studii și cercetări în domeniu, strategii locale/instituționale de gestionare a deșeurilor, manager proiecte naționale/internaționale.

Tema 2. Eficienția Ecologică a afacerii

2.1.Îmbunătățirea sistemului de management de mediu (SMM)

Tema 3. Inovațiile și ecologizarea afacerii

3.2. Analiza fluxului de materiale pe întreg lanțul valoric

3.1. Întreprinderea verde

Image

Bolocan Svetlana

Expert și formator cu peste 30 de ani de experiență în domeniul protecției mediului, politicilor de gestionare a deșeurilor și substanțelor chimice, precum și în armonizarea legislației naționale cu directivele europene. Formator calificat pentru programele de formare continua acreditate “Inspector conformare ecologică” și “Responsabil pentru gestionarea deșeurilor”.

Tema 2. Eficienția Ecologică a afacerii

2.2. Deșeurile, Economia Circulară și reciclarea în afacerile ecologice

Tema 3. Inovațiile și ecologizarea afacerii

3.5.Indicatori de control și de mediu

Image

Dorina Veleșcu

Expert mediu în cadrul A.O. Centrul de instruire și consultanță E-Circular, formator în domeniul de management deșeuri. Inginer specializare protecția mediului.

3.3. Eco - Inovație, creativitate și generare de opțiuni

3.4. Achiziții responsabile

Image

Roman Bahnaru

Trainer și consultant în sustenabilitate și economie circulară, cu o bogată experiență în analiza datelor de mediu și sprijinirea organizațiilor în tranziția către modele de afaceri circulare. Deține certificare profesională în raportarea de durabilitate conform standardelor GRI (2024).

2.3.Managementul apelor uzate și eficientizarea utilizării resurselor de apă

Tema 4. Elaborarea strategiilor de ecologizare

 

Obiectivele specifice

- Promovarea competențelor antreprenoriale;
- Formarea capacităților manageriale ale antreprenorilor și angajaților IMM în vederea eficientizării gestiunii afacerilor;
- Promovarea extinderii și internaționalizării IMM din Republica Moldova prin crearea de competențe și abilități necesare elaborării unui plan de acțiuni de dezvoltare strategică, inclusiv gestiunea financiară necesară implementării acestuia în practică.
Image

Start în Business


Instruirile se adresează celor care:
  • Au mai multe idei de afaceri, dar nu știu pe care să o implementeze;

  • Au o idee, dar vor să se convingă că ideea de afacere este bună, viabilă, are șanse bune;

  • Au o idee testată deja, dar nu știu cum să înceapă activitatea;

  • Vor să dezvolte abilitățile antreprenoriale și să genereze, analizeze și să selecteze cele mai viabile idei de afaceri care pot fi ulterior transpuse într-un plan de afaceri.

Image

Eficientizarea Afacerii

Instruirile se adresează celor care vor
să-și consolideze cunoștințele în următoarele domenii:

• Vânzări cu rezultat;
• Gestiunea financiară a afacerii;
• E-Comerț;
• Managementul proceselor de afaceri;
• Ecologizarea IMM-lor;
• Managementul resurselor umane;

Image

Extinderea / Internaționalizarea Afacerii

Instruirile se adresează celor care vor să-și extindă și internaționalizeze afacerea:
  • Operațiuni de export-import;
  • Managementul strategic și elaborarea strategiilor de dezvoltare a companiei;
  • Gestiunea financiară a întreprinderii (nivel avansat).
0
Persoane instruite
0
Numărul de grupe formate

Abonare la newsletter