Ştiri
Percepția activităților de Responsabilitate Socială Corporativă (RSC) de către întreprinzătorii autohtoni
Timp de 8 ani ODIMM împreună cu partenerii autohtoni realizează Concursul Național „IMM – model de responsabilitate socială corporativă”. Scopul principal al concursului este promovarea conceptului de RSC și motivarea întreprinzătorilor autohtoni pentru implicarea activă în realizarea acțiunilor de responsabilitate socială pe patru principii strategice precum: responsabilitatea față de angajați, mediu, piață și comunitate.
Întru determinarea gradului de percepere de către antreprenori a necesității activităților de RSC, și a disponibilității de a se implica activ în realizarea acestora la nivel local, în perioada lunii iulie 2017 ODIMM a organizat o cercetare on-line.
Principalele constatări identificate în rezultatul studiului:
1. Pentru 92% din antreprenorii chestionați, conceptul de RSC este unul cunoscut la nivel general, însă doar 33% dintre aceștia realizează activități în domeniul respectiv. Conform rezultatelor studiului, preocuparea pentru aceste activități nu depinde nici de forma organizatorico-juridicănică de domeniile de activitate ale întreprinderii. Cel mai important factor motivator îl reprezintă, conform analizei, dorința antreprenorului și deschiderea acestuia pentru astfel de acțiuni.
Ponderea întreprinzătorilor preocupați pentru activități de RSC și forma organizatorico-juridică
2. Realizarea activităților de RSC se poate face prin diverse metode. Printre cele mai eficiente pentru Republica Moldova, antreprenorii au indicat că ar fi ajutorul direct și activitatea de voluntariat.
Cele mai eficiente metode de realizare a acțiunilor de responsabilitate socială pentru RM (număr de răspunsuri)
Totodată,cele mai frecvente activități realizate de către antreprenori în domeniul RSC s-au constatat a fi suport la dezvoltarea comunității și activitățile pentru angajații întreprinderilor, ambele activități încadrându-se în grupa metodelor directe de suport.
Activitățile de RSC realizate de către antreprenorii intervievați (număr de răspunsuri)
3. Vârsta antreprenorului cât și durata de activitate a întreprinderii influențează predispunerea spre realizarea activităților de RSC. Conform rezultatelor studiului 50% din întreprinzătorii cu vârsta de peste 45 de ani au menționat că realizează activități de RSC versus 21% din cei cu vârsta cuprinsă între 18-44 de ani. De asemenea, companiile care au o vârstă de până la 5 ani desfășoară într-o măsurămai mică activități de RSC – doar 18%, însă în companiile care activează pe piață mai mult de 5 ani acest indicator se ridică până la 65 %. Este o situație obiectivă deoarece în primii ani de viață întreprinderea își concentrează eforturile pe găsirea nișei pe piață și întărirea pozițiilor sale în raport cu competitorii.
4. Mărimea companiei după numărul de angajați are o influență sporită asupra deciziei de a realiza sau nu activități de RSC. Astfel întreprinderile mici sunt mai active în realizarea acestor activități comparativ cu micro întreprinderile intervievate. Această situație indică clar că activitățile de RSC necesită disponibilitatea de resurse financiare, ceea ce în cadrul micro întreprinderilor este mai dificil de a identifica;
5. Cele mai frecvente motive, după părerea respondenților, care fac ca companiile din Republica Moldova să nu poată sau să nu dorească să realizeze activități RSC sunt – ”Lipsa fondurilor necesare”- 40,2% din răspunsuri și ”Lipsa de cunoștințe în domeniu RSC” - 19,4 % din răspunsuri. Un procent foarte mic de respondenți consideră că activitatea de RSC nu este eficientă - doar 3% .
6. În același timp antreprenorii sunt conștienți că realizarea activităților de RSC reprezintă acțiuni importante pentru dezvoltarea durabilă a companiei fiind influențate de un spectru variat de factori dependenți și independenți.
Factori care influențează realizarea acțiunilor de responsabilitate socială corporativă? (Numărul de răspunsuri)
7. Printre cele mai recunoscute și active companii din RM în domeniul activităților de RSC antreprenorii au menționat Orange, Moldcell, Coca-Cola, Gaz Natural Fenosa, Moldova Agroindbank, Efes Vitanta Moldova Brewery. Toate sunt companii mari, preponderent cu capital străin și cu o cultură de durată în domeniul activităților de RSC. Cu regret nu au fost identificate de către respondenți IMM autohtone care sunt active în acest domeniu.
În concluzie:
• Rezultatele studiului vin să confirme rolul și importanța activităților de responsabilitate socială corporativă atât pentru dezvoltarea durabilă a întreprinderii cât și pentru comunitate;
• Deși este un concept cunoscut, ponderea întreprinderilor mici și mijlocii preocupate de activitățile de RSC rămâne a fi una destul de mică din mai multe motive;
• Lipsa dependențelor dintre perioada și domeniile de activitate a companiei, cu realizarea acțiunilor de RSC confirmă că principalul factor motivator îl reprezintă personalitatea antreprenorului și dorința de lui de a fi activ în acest domeniu;
• Nivelul redus de cunoaștere a metodelor și acțiunilor de RSC de către antreprenori confirmă necesitatea realizării în continuare a concursului inițiat de ODIMM „IMM – model de responsabilitate socială corporativă”. Prin intermediul acestui instrument ODIMM va continua promovarea bunelor practici și sporirea nivelului de cunoaștere de către părțile interesate (antreprenori, APL, societatea civilă etc.) a conceptului de RSC și implicarea activă în acțiunile specifice.
Demografia participanților la studiu
La studiu au participat 64 de antreprenori, inclusiv 41% femei.
Distribuția antreprenorilor după vârstă(%)
Distribuția conform poziției în întreprindere a respondenților(%)
Distribuția după numărul angajaților(%)
Distribuția după domeniile de activitate(număr)
Autor: Stihi Liudmila,
Dr., șef direcție Analiză, Instruire, Inovare din cadrul ODIMM